Houding verbeteren

Houding verbeteren

Wat is een gezonde houding

Voor een leek is het lastig om precies te zien wat een goede houding is. Een gezonde houding kan vaststellen door naar iemand zijn vorm te bekijken. Van belang is vooral dat er sprake is van symmetrie van de lichaamsdelen in de juiste positie. Het is de bedoeling dat er dan voldoende ontspanning is en ook voldoende aanspanning. Bij een goede houding is het gewicht ook evenwichtig verdeeld. Dit zodat het niet te veel moeite kost om een goede balans te houden.

Er zijn ook voorwaarden aan een gezonde houding

Om iets dieper in te gaan op het een goede houding, moeten we gaan kijken naar de positie van specifiek lichaamsdelen. Dit is het volgende:

  1. Tijdens het lopen blijft de houding ongeveer hetzelfde
  2. Het lichaam is ongeveer symmetrisch (het is wel zo dat niemand echt volledig symmetrisch is)
  3. De knieën zijn heel licht gebogen en staan van bovenaf bekeken recht boven de voet. Veel voorkomende tandafwijking: overstrekte (op slot gezette) knieën.
  4. Het bekken staat in een neutrale stand, niet overdreven voorover of achterover gekanteld
  5. De holling in de onderrug is niet te groot. Je weet dat die te groot is, als de buik naar voren uitsteekt in combinatie met een holle onderrug
  6. De borst staat vooruit een ietsje omhoog. Veel voorkomende stand afwijking: de schouders laten hangen waardoor de houding niet vastgehouden kan worden
  7. De armen hangen ontspannen langs het lichaam met de palmen richting het lichaam. Veel voorkomende afwijking handpalmen in naar binnen gedraaid.
  8. Heft hoofd staat recht op de romp en mag slechts een beetje naar voren staan. Veel voorkomende stand afwijking is dat het hoofd naar voren en omhoog gaat
  9. Je kan een verticale lijn trekken van het oor tot het midden van de voet

Veel voorkomende ongezonde houdingen

Het lichaam is in staat om een afwijkende houding zo goed als automatisch te compenseren zodat je stevig kan staan en daarbij minder energie gebruikt. Het is dan ook zo dat alle bewegingen die je maakt, welk deel dan ook, ze invloed hebben op de houding van de rest van je lichaam.  Dan spreken we ook van een bewegingsketen. Ga maar eens op een been staan. Om balans te kunnen houden zal je met je bovenlichaam samen moeten werken. Er is sprake van een tijdelijke, functionele aanpassing.

Wanneer een deel van je lichaam niet in de juiste positie staat, zal je lichaam dit dus automatisch proberen te compenseren, omdat het zoekt naar evenwicht. Dit gebeurd niet exact bij elke positie, maar wel bij zo goed als elke positie.

Bij een afwijkende houding is in de meeste gevallen geen sprake van een noemenswaardige anatomische afwijking. Vaak ontstaat de houding door het herhaaldelijk doen van activiteiten in een verkeerde houding. Het is dan zo dat er door een continue afwijkende houding er een schade of zwakte kan ontstaan in de spieren, gewrichten of ligamenten. Dit heeft dan een plaatselijke instabiliteit en/of zwakte tot gevolg. Komt er op neer een slechte houding voor lange termijn heeft gevolgen op jouw fysieke gezondheid. Fysieke pijn kan dan ook nog is omslaan in een breekpunt bij de mentale gezondheid. Dit als je continu zoveel pijn hebt dat je mogelijk aan de pijnstillers moet. Wat zelfs een risico kan worden tot een medicijnenverslaving. Indien je echt zoveel pijn hebt van jaren lang een slechte houding te hebben gehad dat je wel medicijnen moet blijven slikken om geen pijn te hebben.

5 tips om een goede houding te houden

De manier waarop je zit, staat en beweegt, kan bepalen hoe de houding gaat zijn. Het is daarom handig om te weten welke dingen je kan doen om je houding te verbeteren. Daarom hieronder 5 tips.

1. Verander slaapgewoontes voor een betere houding

Wanneer je matras zacht of doorgezakt is, word het tijd om deze te gaan vervangen, omdat dit jouw houding kan beïnvloedden. Vervang het zachte, met een stevige nieuwe exemplaar. Dit bied jouw ondersteuning terwijl je aan het slapen bent, omdat het dat de natuurlijke vorm van jouw wervelkolom aan het ondersteunen is. Slaap je liever op je rug, is het handig om jouw dikke kussen te verwisselen voor een dunner orthopedisch kussen.

2. Stop met het dragen van hoge hakken

Hoge hakken dragen is natuurlijk mooi en ze voegen dan ook flink wat centimeters toe aan jouw lengte, maar voor jouw lichaamshouding zijn ze niet goed. Ze dwingen de basis van de ruggengraat naar voren, en dit zet extra druk op de knieën. Dit omdat je ruggengraatpositie kan veranderen, zal het de druk op jouw zenuwen verhogen. Dit leidt tot meer rugpijn. Als je geen afscheid wilt nemen van de hakken, draag dan een langere, dikkere hak voor meer ondersteuning.

3. Voeg op maat gemaakte zolen toen aan de schoenen

Geloof het of niet, maar inlegzolen voor schoenen kunnen de houding een stuk beter maken. Dit wegens de schokabsorptie, comfort en ondersteuning die ze bieden. Als je last hebt van een slechte houding of last van een blessure, kun je het probleem oplossen met aangepaste inlegzolen voor jouw schoenen. Het kan je houding verbeteren en symptomen verlichten die van invloed kunnen zijn op hoe jij dagelijks loopt, rent of staat. Dat maakt de zolen zo perfect voor mensen die een sport beoefenen.

4. Ga dicht bij je stuur zitten

Veel chauffeurs laten hun stoel achterover leunen wanneer ze onderweg zijn, omdat dit hun directe comfort geeft tijdens een lange rit kan verbeteren. Op lange termijn is dit echter heel slecht voor de houding. Voorkom pijn en ongemak door je stoel dicht bij het stuur te trekken. Ook wil je voorkomen dat je benen op slot komen bij het stuur. Probeer ook je knieën een beetje te buigen. Dit ook voor het feit dat je weet dat je benen genoeg ruimte hebben.

Houding verbeteren

5. Je kunt een houdingscorrector aanschaffen voor je rug

Wanneer je te vaak met de schouders of nek naar voren zake of voorover buigt tijdens het gebruik van een computer of als je bewust bent van een slechte houding tijdens het lopen of zitten, wordt het misschien tijd voor een houdingscorrector. Niemand zou ook doorhebben dit je dit aan het dragen bent, want het is niet zichtbaar. Het helpt dan voor houdingsproblemen aanpakken in je rug, schouders of nek. Het is ook nog is aardig comfortabel, maar dit is wel per persoon verschillend. Het mooie eraan is, is dat het voor man en vrouw beschikbaar is. Zo voorkom je onderuit zakken tijdens het lopen en zitten. Ook verlaag je risico op sleutelbeenbotbreuken.

6. Probeer elke dag met borst vooruit te lopen

Het is van groot belang dat je met je borst vooruit loopt elke dag. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je hem zo extreem naar voren doet dat het raar is, maar door je borst vooruit te lopen, zorg je voor een rechte rug en schouders. Wat op lange termijn als je die stand volhoud, zorgt voor een goede en gezonde houding.